stap 3
Bij stap 3 gaan we het GTI blok gereed maken om in de bus geplaatst te worden. wat moet er allemaal gedaan worden ? of is aangeraden om te doen.
- onnodige onderdelen weg halen
- waterpomp vervangen
- nieuwe distributie riem + spanrol
- nieuwe multiriem + spanrol
- naaldlager plaatsen
- lager schalen vervangen (optioneel)
- koppeling
- olie aanzuigbuis plaatsen
- carterpan plaatsen
- versnellingsbak plaatsen
- kabelboom gereed maken
Onnodige onderdelen weghalen:
Veel GTI motorblokken hebben er ook een aircopomp en stuurbekrachtigingspomp op zitten, die hebben we niet nodig dus kan je er af halen. Tenzij je het van plan bent om wel te gebruiken. Heb je het blok met airco steun en heb je de airco pomp er af gehaald dan is het beste dat je een andere dynamo steun aanschaft van de sloop bijvoorbeeld in dit geval kan je de dynamosteun gebruiken van een golf 3 1.8 daar staan er genoeg van op de sloop. Dit is omdat met de airco steun je motorkap niet helemaal dicht past, dan moet je een kleine verhoging van zo’n 2 cm maken boven de dynamo in de motorklep. Wil je stuurbekrachtiging dan raad ik je aan om elektrische in te bouwen, zie daarvoor het topic elektrische stuurbekrachtiging.
Waterpomp & distributie riem vervangen :
Het is aangeraden om je waterpomp te vervangen. Het is het makkelijkste om het toch te doen omdat het motorblok nu nog los is en je overal makkelijk bij kan. Dit geld ook voor de distributie riem, ook al ziet de riem er prima uit word toch aangeraden om de riem en de spanrol te vervangen omdat je nu overal makkelijk bij kan.
Multiriem + spanrol vervangen :
Omdat de airco pomp en stuurbekrachtigingspomp beide weg zijn heb je een nieuwe multiriem nodig omdat het een andere lengte geworden is. Dan is het aangeraden om ook gelijk de spanrol te vervangen.
Naaldlager plaatsen:
In het GTI blok zit geen naaldlager. Het naaldlager moet geplaatst worden in de krukas.
De koppeling :
Het vliegwiel, drukgroep en koppelingsplaat mag van het blok verwijderd worden. Daar mag het diesel vliegwiel op van de vw t3 op geplaatst worden, LET OP draai alles op moment aan. De koppelingsplaat en drukgroep kan dan ook gemonteerd worden let wel op dat je een centreer pen gebruikt.
Olie aanzuigbuis & carterpan :
De GTI carterpan mag er van af en ga je niet meer gebruiken. Daarna heb je de olie aanzuigbuis van de diesel motor nodig, die komt in de plek van de aanzuigbuis die nu in het GTI blok zit. Wanneer gemonteerd kan de carterpan van de dieselmotor er onder let op dat je een nieuwe pakking gebruikt, je wil natuurlijk geen olie lekkages. Daarna is het handig om het koelhuis van de olie een kwartslag te draaien zodat je met je slangen uit komt.
Kabelboom gereed maken :
Dit is een van de lastigste dingen van de ombouw, het is daarom verstandig om de kabelboom door iemand die er verstand van heeft aan te laten passen. Er is wel een handleiding hoe je de kabelboom aan moet passen als je het zelf wil doen.
De versnellingsbak
Nu je een andere motor in je bus gaat leggen met veel meer pk’s heb je misschien een andere versnellingsbak nodig. Doe je de ombouw vanuit een turbo diesel dan heb je waarschijnlijk al een goede versnellingsbak. Wanneer je de ombouw vanuit een normale diesel doet heb je een andere versnellingsbak nodig. Het is aangeraden om een zo’n “lang” mogelijke bak aan te schaffen i.v.m de verhoudingen. Als je een bak gebruikt van een benzine luchtgekoelde bus zoals bijvoorbeeld een DK moet je in de gaten houden dat de priseas te lang is. Je moet dan 13 mm van de priseas afslijpen of de prise as van de oude versnellingsbak monteren. Je moet ook goed opletten dat je het diesel koppelingshuis gebruikt. Voordat je de versnellingsbak aan de GTI motor gaat monteren is het verstandig om het een en ander alvast te vervagen zoals : de hulpcilinder en het druk lager. Het is ook verstandig om dan gelijk de versnellingsbak olie te vervangen voor nieuwe.